Trädgårdsföreningen i Jämtland

Medlemsmöten

Våra medlemsmöten hålls sista måndagen i Stockesalen vid Stocketitt på Frösön. Hitta hit.

26 februari kl.19:00

Föreläsning av Gunhild Ekdahl, vår tidigare ordförande från Rödön, om hur man bevarar sina grönsaker genom fermentering. Hon kommer även att bjuda oss på sitt goda surdegsbröd.

Byte av fröer: Det kommer även att bli möjligt för er som vill byta fröer. Eller om ni har fröer som ni vill skänka bort till andra medlemmar.

Det blir kaffe och lotteri som vanligt. Gåvor till lotteriet mottages tacksamt.

Mötet sker i samarbete med studiefrämjandet. Varmt välkomna.

kommande kurs:

Odla din jord och din mat

Lördag 2 mars 2024 Kl 09:00 – 16:00 arrangerar Trädgårdsföreningen, i samarbete med Studiefrämjandet, kursen Odla din jord och din mat.

Kursledare är Marek Rolenec och vi håller till i Studiefrämjandets lokaler i Östersund. Kursavgift 650 kr. Alla är välkommen att delta och det är inget krav på medlemskap i Trädgårdsföreningen.

Jorden är grunden till all odling, på kolonilotten i trädgården eller på balkongen. Denna viktiga nybörjarkurs ger dig kunskaper i att odla på ett miljövänligt och hållbart sätt. Genom att odla din egna mat bidrar du till att minska klimatpåverkan, att främja den biologiska mångfalden.

Kursen har stort fokus på jorden vi odlar i, det naturliga kretsloppet och hur vi kan odla själva jorden och ta hand om den på ett hållbart sätt.

I kursavgiften ingår kurslitteraturen samt ett års medlemskap i Förbundet organisk-biologisk odling – FOBO och dessutom en prenumeration på Odlaren som kommer ut 4 gånger per år, med bland annat artiklar om ekologisk odling, odlar- och trädgårdsreportage, hälsosam mat, forskning och miljö.

Det ingår även för- och eftermiddagsfika.

Kursledare är Marek Rolenec som odlat grönsaker för självhushåll i 15 år. Marek arbetar med organisk-biologisk odling och sitter i styrelsen för FOBO Förbundet Organisk-Biologisk Odling och FOR Fritidsodlingens Riksorganisation.

Mer information finns på Studiefrämjandets hemsida och där anmäler du dig också.

Begränsat antal platser, 30 stycken, så först till kvarn gäller.

kommande möten:

25/3 mars 19:00

Årsmöte

Sedvanliga årsmötes förhandlingar. Musikunderhållning av Verknuffarna, ett trevligt gäng som spelar 2 radigt durspel.

Vi bjuder på tårta och kaffe. Det blir lotteri som vanligt. Gåvor till lotteriet mottages tacksamt.

Mötet sker i samarbete med studiefrämjandet. Varmt välkomna.

22 april kl.19:00

Föreläsning av Mats Andersson från Fågelviksträdgård i Överturingen berättar om nya äppelsorter.

Det blir kaffe och lotteri som vanligt. Gåvor till lotteriet mottages tacksamt. Mötet sker i samarbete med studiefrämjandet. Varmt välkomna.

02 maj 19:00

Nanna Borchert tar oss ut på växtvandring för att visa på värdefulla växter som frodas utan någon trädgårdsmästare. Många av dessa livskraftiga grödor finns i våra egna trädgårdar. Det handlar främst om växter som kallas för ogräs. Ofta har vi ingen aning om deras goda smaker och hälsofrämjande verkan. Välkommen på en promenad i det gröna för att upptäcka några av gåvorna som finns runt knuten, rakt under våra fötter.

Nu hoppas vi på bra väder så vi kan fika ute. Inget lotteri denna kväll. Mötet sker i samarbete med studiefrämjandet. Varmt välkomna.